UNIQKEY – IAM Sikkerhed til Cloud service
Har I overblikket over hvilke brugere der har adgangen til jeres systemer?
I dag bliver et stigende antal cloud services og SaaS-løsninger anvendt dagligt i mange virksomheders arbejdsprocesser. De er med til at øge effektiviteten af vores arbejde, og giver os nye forretningsmuligheder. Men de medbringer desværre også nye muligheder for hackere. De udvider nemlig angrebsfladen og indgangene for ondsindede aktører og cyberkriminelle.
Manglende eller svag adgangskontrol og identitetsstyring (IAM), kan særligt her medføre til nemme infiltreringer til din virksomheds fortrolige oplysninger og forretningskristiske aktiver. Sker der et sikkerhedsbrud, kan det have omfattende og forkrøblende konsekvenser for jeres forretning.
Danmark og danske virksomheder er nogle af de mest digitaliseret i EU. Dette medvirker til at Danmark indtager pladsen, som en af de mest sårbare lande over for cyberangreb på verdensplan ifølge Deloitte. Ifølge en undersøgelse udarbejdet PwC, blev 6 ud af 10 virksomheder ofre for mindst 1 en cyberangreb sidste år, hvilket er det højeste niveau i 4 år. Samme undersøgelse påpeger her; at 4 ud af 10 virksomheder var ofre for angreb særligt målrettet dem.
Det sætter store krav til danske virksomheders cybersikkerhed. Spørger man førende eksperter, som Deloitte og World Economic Forum, bør investeringer i cloud sikkerhedsløsninger, der har fokus på individuel beskyttelse af virksomheden, have den højeste prioritet.
Hvorfor skal man være varsom med Cloud?
Brugen af flere cloud services tilføjer en del usikkerhed til jeres virksomheds eksisterende IT-infrastruktur. Usikkerheden stiger i takt med jeres øget brug af disse tjenester. Dette skyldes at cloudtjenesterne ikke er beskyttet i samme grad som on-premise softwareløsningerne. Dette giver også en stor risiko for, at virksomheden ikke kender til deres digitale tilstedeværelse.
Alle kan i dag anvende cloud services eller SaaS-løsninger både i deres privat- og arbejdsliv, hvilket gør det vanskeligt for den IT-ansvarlige at bevare overblikket. Omstillingen til øget hjemmearbejde og distancearbejde medvirker til yderligere svagheder i sikkerheden. Det anslås her at 9 ud af 10 hackerangreb kan ledes tilbage til den enkelte medarbejders adfærd og manglende sikkerhedsviden.
Cyberangreb metoderne bliver i dag mere avanceret til at udnytte sårbarhedernes i jeres virksomhed:
- Phishing
- Ransomware
- Social Engineering
- Support svindel
- identitetssvindel & tyveri
Er blot nogle af de mange metoder nutidens hackere bruger, for at tilegne sig adgang til jeres mest kritiske aktiver.
Et forkert klik fra en medarbejder på et link i en phishing mail. Eller en medarbejders komprimeret privat konto på et socialt medie eller lignende, kan alt sammen være med til at sikre hackere adgang til deres computer og dermed jeres Cloud og SaaS-systemer.
Flere virksomheder oplever i dag udfordringer med at bevare overblikket og kontrollen over deres digitale tjenester, der ligger uden for AD. Statistikkerne overfor understreger netop vigtigheden af cloud sikkerhed, ved at virksomheder har fuld kontrol over anvendte cloud services og SaaS-løsninger.
Dette sætter særlige krav til øget opmærksomhed på medarbejdernes rutiner og adfærd i jeres sikkerhedspolitik.
Sådan kan IAM gøre jeres cloud sikker
Hvis virksomheder skal beskytte sig selv mod databrud i deres digitale arkiver og cyberangreb, kræver det, at tjenester og services i cloud gøres sikre. Ifølge anbefalingerne fra World Economic Forum, kan medarbejdernes skifte til adgangskodeløse løsninger, reducere risikoen for databrud og cyberangreb betydeligt.
Sikkerhedskoder udgør en kernedel af enhver sikkerhedspolitik, men manglende styrke blandt medarbejdernes kodeord, kan give en nem adgang for hackere. På den anden side, kan det være svært for den enkelte medarbejder at holde overblikket over et hav af koder til de pågældende systemer. Endvidere, kan løbende udskiftning af kodeord grundet medarbejder skifte eller glemt kodeord årsager, sætte et markant pres på IT-administrationen.
Identity and Access Management (IAM) er en sikkerheds disciplin, der særligt har fokus på identitets- og adgangsstyring. IAM er brugen af særlige teknologier og styringsprincipper, der sammenfattet bidrager til øget kontrol af adgangsrettighederne. Det er en løsning, der muliggør og tillader sikker adgang til de rette personer til de rette ressourcer i jeres virksomhed. IAM sikrer at de korrekte brugerrettigheder tildeles på den rigtige måde, og på rette tidspunkt til de rette årsager.
IAM og et to-faktorgodkendelses (2FA) løsning, kan derfor sikre din virksomhed mod udvekommende trusler. Den valgte cloud sikkerhedsløsning bør ikke være besværlig at implementere, og skal samtidig være intuitiv og brugervenlig for medarbejderne. Det handler om at have god og praktisk sikkerhed, uanset om det er digitalt eller fysisk med eksempelvis sikker print.
En centraliseret og 2FA sammenfattet IAM løsning kan sikre en sikker deling af adgangskoder, hvilket oftest foregår uhensigtsmæssigt i forhold til sikkerhedspolitikken.
Få overblikket over jeres cloudløsninger tilbage
Hos XP Digital er vi partner med UNIQKEY, der er en løsnings udbyder indenfor IAM. Med en UNIQKEY IAM er I sikret en brugervenlig sikkerhedsløsning, der centraliserer administrationen af jeres cloud-services. UNIQKEY IAM er en nem og meget sikker måde at tildele og fjerne adgangen til jeres tjenester.
IAM fra UNIQKEY tillader jer at få et komplet overblik over alle medarbejdernes loginforsøg. Det gælder både enkelte, men også delte logins. Denne indsigt er særlig vigtigt, hvis I skal opdage kritiske og katastrofale problemer på forhånd. IAM aktivitetslogen giver jer mulighed for at opspore mistænkelig adfærd, før uheldet er ude.
Med UNIQKEY IAM behøver I ikke længere tænke på at lave et hav af unikke og stærke kodeord. Deres IAM hos UNIQKEY tillader en automatisk generering, der samtidig husker selv at udfylde kodeordene automatisk for medarbejderne. I sparer på denne måde tid på tastefejl, samt at genoprette adgange grundet glemte adgangskoder.
Det er en perfekt løsning til jer, der ønsker høj sikkerhed og en effektivisering af arbejdsgangene. UNIQKEY er kendetegnet for en række vigtige fordele, hvad angår IT-sikkerhed:

Sikkerhed
Alt data bliver lokalt krypteret og opbevaret offline på den enkelte brugers telefon for at opnå maksimal sikkerhed.
Simplicitet
Brugeren godkender fra sin telefon, præcis som man kender det fra NemID. Uniqkey udfylder automatisk brugernavn, adgangskode og midlertidig time-based one-time password (TOTP).
Produktivitet
Automatisk login på cloud services reducerer spildtid og frigiver mere tid til fokuseret arbejde hos medarbejderne.
Er I klar til en sikre hverdag?
Kontakt os på mail eller telefon for at høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med opretholde jeres IT-sikkerhed mod cybertrusler.